APV – Arbejdsplads vurdering

Har du medarbejdere så skal du laven en APV (Arbejdspladsvurdering)

 

Hvor ofte skal der laves en APV – det korte svar minimum hver 3. år
Læs her nedenfor det lidt dybere svar

Første gang I gennemfører en APV-proces, skal I afdække alle virksomhedens arbejdsmiljøforhold. 

Derefter skal I gennemføre en APV-proces, når der sker ændringer i arbejdet, i arbejdsmetoder eller arbejdsprocesser, som kan have betydning for arbejdsmiljøet.

Hvis I fx indfører ny teknologi, begynder at bruge andre stoffer og materialer i produktionen eller jeres arbejdsopgaver ændrer karakter, skal I afdække og vurdere om det udgør en risiko for de ansattes sikkerhed og sundhed.

I skal altså gennemføre en APV-proces, når det er relevant. Derudover skal I sørge for, at I – som minimum – afdækker og vurderer alle virksomhedens arbejdsmiljøforhold en gang hvert tredje år.

De 4 helt centrale punkter er:

  1. Afdæk virksomhedens arbejdsmiljøforhold og foretag en vurdering af eventuelle risici og arbejdsmiljøproblemer
  2. Vurder, om der er forhold i arbejdsmiljøet, der kan medvirke til sygefravær
  3. Lav en handlingsplan, hvor I beskriver problemerne og angiver, hvordan og hvornår de skal løses
  4. Gennemfør handlingsplanen og følg op på, om løsningerne har den ønskede effekt.

Der findes forskellige APV´er alt efter branche og arbejdsstillinger – Kort sagt hvis du arbejder hos en VVSér kan der være 3 eller flere APVér i samme virksomhed.

Du har montøren som er i felten

Du har den administrative på kontoret

Du har byggelederen/tilbudsberegneren som måske har arbejdsplads på kontoret, i skurvognen og på byggepladsen

 

Håber du kommer godt i mål – og hvis ikke er der hjælp at hente hos DG Consult eller hos en af vores konkollegaer på markedet.

 

Skal du bruge hjælp i “APV-junglen” eller ønsker du en hotline til os

 

Kontakt os

 

Tlf. 69 89 08 43 eller kontakt@dgconsult.dk